Τα έργα που θα δώσουν προοπτική στο μέλλον του Δήμου Ραφήνας – Πικερμίου

Η ανυπαρξία σχεδιασμού επί 10ετίες έργων υποδομής στην ευρύτερη περιοχή της Ραφήνας, με το λιμάνι και τις υποδομές της πόλης σχεδιασμένες την εποχή του ’60 οδηγεί σε αδυναμία εξυπηρέτησης, επιβατών και πολιτών – κατοίκων και μετατρέπει την πόλη σε ένα απέραντο άναρχο υπαίθριο πάρκινγκ αυτοκινήτων για μήνες και τους «δρόμους» που συνδέουν το λιμάνι με κεντρικές οδικές αρτηρίες σε ακίνητα ποτάμια αυτοκινήτων. 

Ευάγγελος Μπουρνούς

Δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου

Δύο εκατομμύρια (2.000.000) ταξιδιώτες κατ’ έτος διακινούνται από και προς το λιμάνι της Ραφήνας, με 400.000 οχήματα ενώ άλλα 600.000 σταθμεύουν στην πόλη μπλοκάροντας τη λειτουργία της πόλης.

Οι άξονες ενός αναπτυξιακού σχεδιασμού για τον Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου με αφορμή το αναπτυξιακό συνέδριο της Ανατολικής Αττικής συνοψίζονται στους παρακάτω:

1. Συγκοινωνία – Επέκταση Αττικός Οδού / Προαστιακός – Λιμάνι Ραφήνας και Αεροδρόμιο

Είναι μονόδρομος η επέκταση της Αττικής Οδού και του προαστιακού προς το 2ο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και σύνδεση με το αεροδρόμιο καθώς και υπογειοποίηση του τελευταίου τμήματός του από τη διασταύρωση των Λεωφόρων Μαραθώνος και Φλέμινγκ μέχρι και το λιμάνι.

Ταυτόχρονα είναι απαραίτητη η πρόβλεψη και η δημιουργία χώρων στάθμευσης, τόσο στο λιμάνι για τους επιβάτες που δεν ταξιδεύουν με το αυτοκίνητο τους αλλά το αφήνουν στην πόλη όσο και περιφερειακά της Ραφήνας επειδή το μέσο σταθερής τροχιάς θα προσελκύσει και «υπερτοπικό» επιβατικό κοινό από όμορους δήμους, είναι αναγκαία η πρόβλεψη χώρων στάθμευσης (parking) σε σταθμούς απο/επιβίβασης.

Ακόμα, ο Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου αλλά και οι διερχόμενοι από το Λιμάνι της Ραφήνας αντιμετωπίζουν διπλό πρόβλημα με την υπάρχουσα συγκοινωνία. Αυτή σήμερα εκτελείται από υπεραστικά λεωφορεία του ΚΤΕΛ Αττικής-, αφού η αστική συγκοινωνία φτάνει μόνο ώς τη Διασταύρωση, με σημαντικό κόστος επιβάρυνσης του εισιτηρίου από ό,τι η αντίστοιχη αστική συγκοινωνία και με αραιά δρομολόγια.

Με στόχο τη συμπίεση του κόστους μεταφοράς και την επέκταση καθώς και πύκνωση των δρομολογίων, είναι επιβεβλημένη μια νέα σχεδίαση της λεωφοριακής διασύνδεσης με στόχο την πλήρη ένταξη του δήμου στον σχεδιασμό του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών.

Η επέκταση της Αττικής Οδού προς την πόλη και το λιμάνι της Ραφήνας, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, πρέπει να καλύψει την παράκαμψη του οικισμού του Πικερμίου.

Επίσης είναι απαραίτητο η Περιφέρεια Αττικής να προχωρήσει επιτέλους το έργο της διαπλάτυνσης της Λεωφόρου Φλέμινγκ με ταυτόχρονη δημιουργία κόμβου στη Διασταύρωση της Ραφήνας , ώστε να διευκολύνεται η ροή των αυτοκινήτων από και προς την Λεωφ. Μαραθώνος. Κρίσιμο μέγεθος το έργο της σύνδεσης της Λεωφ. Φλέμινγκ με το λιμάνι με υπογειοποιημένο το τμήμα κάτω από την Κεντρική Πλατεία Πλαστήρα της Ραφήνας , που λόγω της υψομετρικής διαφοράς είναι εφικτό.

2. Απόδοση της χερσαίας ζώνης στους δημότες – αλλαγή χρήσεων γης – το κλειδί για την ανάπτυξη

Η Ραφήνα είναι ίσως η μόνη πόλη στον κόσμο που δηλώνεται παραλιακή, αλλά δεν έχει παράλιο μέτωπο!

Αποτελεί κομβικής σημασίας απόφαση η απόδοση η του παράλιου μετώπου στον Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου και στους πολίτες -εκτός των απαραιτήτων για τον λιμένα χώρων- για να γίνει επιτέλους ένας στρατηγικός αναπτυξιακός σχεδιασμός για την ισόρροπη ανάπτυξη της πόλης, προοπτική που αποτελεί και κυβερνητική εξαγγελία για το σύνολο των λιμένων της χώρας. Η απόδοση των τμημάτων της χερσαίας ζώνης που δεν προορίζονται για εξυπηρέτηση λιμενικών εγκαταστάσεων στους δήμους αποτελεί το κλειδί ανάπτυξης των περιοχών αυτών.

Παράλληλα, η αλλαγή χρήσεων γης και η προώθηση των γενικών πολεοδομικών ανασχεδιασμών των περιοχών αυτών που δέχονται ισχυρή οικιστική και επιχειρηματική πίεση κρίνεται επιβεβλημένη.

3. Υγεία

Η αναμφισβήτητα μεγάλη ανάγκη στην περιοχή της Ανατολικής Αττικής για τη δημιουργία ενός σύγχρονου νοσοκομείου έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των πολιτών, καθώς το υπάρχον σύστημα (μετακίνηση σε νοσοκομεία του Κέντρου της Αθήνας) δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες.

Η ίδρυση Νοσοκομείου Ανατολικής Αττικής -σε δημόσιο χώρο 460 περίπου στρεμμάτων, πρώην ΠΝΑ, υπάρχουν και μη χρησιμοποιούμενα κτήρια-, όπου και λειτουργεί σήμερα το Κέντρο Υγείας Ραφήνας, είναι στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της περιοχής. Είναι αδήριτη ανάγκη για την εξυπηρέτηση των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών των πολιτών στην περιοχή κυρίως των Μεσογείων, αλλά και των εκατομμυρίων διακινούμενων από και προς το αεροδρόμιο, αλλά και το λιμάνι.

Μεταφορά της έδρας του ΕΚΑΒ στο ίδιο σημείο, ως στρατηγικό κέντρο.

4. Παιδεία – υποδομές

Η οικιστική έκρηξη στην περιοχή έχει οδηγήσει με τη σειρά της σε αυξημένες ανάγκες σύγχρονης υποδομής σχολικής στέγης για να καλύψει τη ζήτηση. Απαιτείται σχεδιασμός από την ΚΤ.ΥΠ. και το υπουργείο Παιδείας ώστε να καλυφθούν οι ελλείψεις στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε κτηριακές υποδομές.

5. Πολιτισμός – Ακρόπολη Παλαιοντολογίας το Πικέρμι

Τα παλαιοντολογικά ευρήματα στην περιοχή του Πικερμίου το έχουν κατατάξει διεθνώς ως «Ακρόπολη της Παλαιοντολογίας».

Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει ένα ακόμη συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής και μοχλό ανάπτυξης που μπορεί να αλλάξει το τοπικό μικροοικονομικό κλίμα, τόσο με την ένταση και τη συνέχιση των ερευνών όσο και, κυρίως, με την αποφασιστική ενίσχυση της πολιτείας για τη δημιουργία Μουσείου Παλαιοντολογίας διεθνούς επιπέδου με τα ευρήματα της Πικερμικής Πανίδας που έχουν ήδη συλλεγεί και είναι κυριολεκτικά επιστημονικός «θησαυρός», ώστε να δημιουργηθεί «κύμα» πολιτιστικού τουρισμού με τη διασύνδεση των πολιτιστικών – αρχαιολογικών προορισμός με τους γειτονικούς δήμους (π.χ. Μαραθώνα)