Οι συντελεστές τριών πολιτιστικών προγραμμάτων του 1ου Γυμνασίου Γέρακα σε κοινή εκπαιδευτική δράση στη Θεσσαλονίκη

Την φετινή σχολική χρονιά 3 πολιτιστικά προγράμματα του σχολείου μας “αποφάσισαν” να συμπορευθούν και να πραγματοποιήσουν μία κοινή εκπαιδευτική εκδρομή με κεντρικό άξονα την Θεσσαλονίκη, από τις 4 έως τις 7 Μαΐου 2017.

Η εμπειρία εξαιρετική από την συνδημιουργία, την αλληλοϋποστήριξη, τις ανταλλαγές προτάσεων, απόψεων και εν κατακλείδι το κέφι και την απόλαυση! Η σχολική σύνθεση των ομάδων μας ταξίδεψε με τραίνο από Αθήνα -Θεσσαλονίκη και αντίστροφα, καθώς και με πούλμαν από και προς το σχολείο , αλλά και στην Θεσσαλονίκη και τις εκεί μεταφορές μας.

Της Βάσιας Γερμανού
(εκ μέρους της πολιτιστικής ομάδας)

Την Πέμπτη, 4 Μαΐου, το απόγευμα επισκεφθήκαμε τον Ι. Ν. του πολιούχου Αγίου Δημητρίου και τον Λευκό Πύργο αλλά και περπατήσαμε έως τις περίφημες ομπρέλες του Ζογγολόπουλου. Η επίσκεψη με ξεναγό στο Βυζαντινό Μουσείο ήταν υποβλητική, καθώς το μουσείο θεωρείται κορυφαίο.

Την Παρασκευή, 5 Μαΐου, οι καθηγητές με τα παιδιά των προγραμμάτων «Αγαπημένο μου ραδιόφωνο» και «Όλα εν τάξει και θεάσει» επισκέφθηκαν, ξεναγήθηκαν από τον κ. Χρηστίδη και 4 παιδιά μίλησαν ζωντανά σε εκπομπή στην Ραδιοφωνία της ΕΡΤ3: Η ιστορία του ραδιοφώνου έχει ως αρχή την πόλη της Θεσσαλονίκης. Τo 1926, μέσα στον χώρο της ΔΕΘ, o Χρίστος Τσιγγιρίδης στήνει τον πομπό του. Τον λειτουργεί μόνον κατά την διάρκεια της ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο. Είναι ο Πρώτος Ραδιοφωνικός Σταθμός της Ελλάδας, των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Επόμενη επίσκεψη ήταν στο Μουσείο Ραδιοφωνίας, όπου η «ψυχή» του, ο κ. Χατζηγιαννάκης μας μίλησε παραστατικά και έδειξε καταπληκτικά συλλεκτικά αντικείμενα αξίας από τον χώρο του ραδιοφώνου.

Το κτίριο της τηλεόρασης της ΕΡΤ3 ήταν η επόμενη επίσκεψη των ομάδων, με ξεναγό τον κ. Μουρτίογλου. Τα παιδιά κάθησαν σε έναν από τους χώρους όπου γίνονται εκπομπές και ενδιαφέρθηκαν για τον τρόπο που αυτές πραγματοποιούνται.

Στη συνέχεια τα δύο προγράμματα πήγαμε στο 2ο Γυμνάσιο Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης, όπου ο Διευθυντής, οι καθηγητές αλλά και οι μαθητές του σχολείου μας επεφύλασσαν μία θαυμάσια υποδοχή: οι μαθητές του εκεί προγράμματος του Ραδιοφώνου, φορούσαν μπλούζες με την επωνυμία του σχολείου και παρευρίσκονταν στην παρουσίαση του τραγουδιού που πέρυσι πήρε το Α’ Βραβείο στο European School Radio. Μας έδειξαν άλλα δύο τραγούδια διαμορφωμένα από αυτούς και άκουσαν με ενδιαφέρον το τραγούδι για τα αδέσποτα ζωάκια, που η ραδιοφωνική ομάδα του σχολείου μας «Radioholics» δημιούργησε. Κεράσματα με πάντα χαρούμενη διάθεση ακολούθησαν μέχρι το τέλος της επίσκεψής μας.

Οι καθηγήτριες με τα παιδιά του προγράμματος «Ανακύκλωση – Σχολικός κήπος – Μικροί δημοσιογράφοι για το περιβάλλον» την ίδια ημέρα επισκέφθηκαν

Α) το Εθνικό Πάρκο της λίμνης Κερκίνης. Πρόκειται για μία τεχνητή λίμνη που σχηματίστηκε το 1932 με την δημιουργία φράγματος στον ποταμό Στρυμόνα. Αποτελεί ιδιαίτερα προστατευμένο υδροβιότοπο, με πλούσια και σπάνια χλωρίδα και πανίδα και τοπίο σπάνιας ομορφιάς με θέα το βουνό Μπέλες και την κοιλάδα Σερρών. Ο οικοξεναγός του Κέντρου Πληροφόρησης Κερκίνης μας ξενάγησε και μας γνώρισε με το τοπικό πληθυσμό νεροβούβαλων που εκτρέφονται στη περιοχή και στη συνέχεια μας ενημέρωσε για όλα τα επίπεδα πανίδας και χλωρίδας και την ιστορία του πάρκου και της λίμνης. Στη συνέχεια, επιβιβαστήκαμε σε βάρκες και κάναμε βαρκάδα στη λίμνη, με ταυτόχρονη ορνιθοπαρατήρηση, καθώς ο Μάιος είναι ο μήνας αναπαραγωγής των πτηνών της λίμνης.

Β) Το ιστορικό οχυρό Ρούπελ, που είναι το μεγαλύτερο συγκρότημα της οχυρωμένης τοποθεσίας κατά μήκος των Ελληνοβουλγαρικών συνόρων, με πολλές υπόγειες στοές. Το 1941, όταν οι Γερμανικές δυνάμεις προσπάθησαν να το καταλάβουν, ώστε να εισχωρήσουν στη χώρα μας μέσω των ελληνοβουλγαρικών συνόρων, οι Ελληνικές στρατιωτικές δυνάμεις του οχυρού αντιστάθηκαν σθεναρά, διαμηνύοντας στον εχθρό το ιστορικό, πλέον, «Τα οχυρά δεν παραδίδονται, καταλαμβάνονται». Εκεί, μας έγινε ιστορική ενημέρωση από τους στρατιωτικούς, είδαμε το μνημείο των πεσόντων, πυροβόλα και ολμοβολεία της εποχής εκείνης και κατόπιν ξεναγηθήκαμε στις υπόγειες στοές και το μουσειακό χώρο του οχυρού.

Το Σάββατο, 6 Μαΐου, αφιερώθηκε σε μία επίσκεψη ιδιαίτερα σημαντική από ιστορικής-αρχαιολογικής, πολιτισμικής αλλά και εκπαιδευτικής πλευράς: στην επίσκεψή μας στον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο της Βεργίνας. Εκεί όπου ο χαρακτηριστικός 16άκτινος «Ήλιος της Βεργίνας» σύμβολο της βασιλικής δυναστείας των Μακεδόνων, μας οδηγεί στην απότιση σεβασμού και τιμής κατ’ εξοχήν στον Φίλιππο τον Β’ και τον Αλέξανδρο (Γ’) τον Μέγα. Είναι η διαχρονικά εκπληκτική ανακάλυψη του βασιλικού τάφου στις ανασκαφές του 1977 από τον Μανόλη Ανδρόνικο, του οποίου το όνομα έχει δοθεί στο 2ο Γυμνάσιο Αμπελοκήπων που επισκεφθήκαμε.

Η επόμενη στάση ήταν στο Άλσος του Αγίου Νικολάου, μόλις 3 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της ηρωικής πόλης της Νάουσας. Ένας επίγειος παράδεισος, μια ανάσα ζωής κόντρα στην οικολογική υποβάθμιση, στην καρδιά της Ημαθίας. Έχει λάβει το Ειδικό Ευρωπαϊκό Βραβείο σημαντική διάκριση στα πλαίσια του θεσμού των Ευρωπαϊκών Βραβείων αστικού και περιφερειακού σχεδιασμού το 1997. Εξήντα στρέμματα πανέμορφης γης παίρνουν ζωή από τις πηγές του ιστορικού ποταμού της Αράπιτσας, με το μοναδικό στην Ελλάδα υπεραιωνόβιο άλσος πλατάνων. Αποδείχθηκε ιδανικός χώρος χαλάρωσης και αναψυχής για τα παιδιά αλλά και για τους καθηγητές.

Την Κυριακή, 7 Μαΐου, αφού φτάσαμε στα Κάστρα της Θεσσαλονίκης, περάσαμε από το Επταπύργιο και περπατήσαμε στην Αψίδα του Γαλέριου και φυσικά στην πανέμορφη και μοναδική Ροτόντα το κορυφαίο κτίριο του Γαλεριανού Συγκροτήματος που ευτυχώς για μας, έγινε επισκέψιμη μόλις πριν από ένα χρόνο. Τα περίφημα ψηφιδωτά της, με χρυσό, μαγνητίζουν το βλέμμα του κάθε επισκέπτη. Σήμερα είναι αφιερωμένη στον Άγιο Γεώργιο και μία φορά το χρόνο τελείται Θεία Λειτουργία. Στη συνέχεια, κατηφορίσαμε προς την παραλία, με τον Λευκό Πύργο, με τα διαφόρων ειδών πλεούμενα μικρά ιστιοφόρα ή μεγάλα ξύλινα, όπου ο θαυμάσιος καιρός συνεπικουρούσε στον περίπατο των Θεσσαλονικέων και των επισκεπτών αυτής της πανέμορφης πόλης.

Στην επιστροφή, όσο πλησιάζαμε προς το σχολείο, τόσο τα παιδιά αρνούνταν να αποδεχθούν ότι η εκδρομή μας λάβαινε τέλος. Οι αποσκευές, φυσικές και νοητές, ήταν πλέον βαρύτερες με την ευχαρίστηση και τη χαρά μιας υπέροχης εκδρομής.

Οι συνοδοί καθηγητές των 3 προγραμμάτων:

Ο Διευθυντής Παναγιώτης Δημαράς

«Αγαπημένο μου ραδιόφωνο»: Βάσια Γερμανού – Φώφη Μυτιληναίου
«Ανακύκλωση – Σχολικός κήπος – Μικροί δημοσιογράφοι για το περιβάλλον»: Μαίρη Αντωνίου – Ελένη Λελεντζή
«Όλα εν τάξει και θεάσει»: Γεωργία Κουσερή – Γεωργία Παρασκευά