Υπερψηφίστηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο η πρόταση Γ. Σγουρού για απόσυρση του εκλογικού νόμου

Την απόσυρση του νομοσχεδίου που καταργεί την απλή αναλογική ζητά με ψήφισμά του το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής. Στο ψήφισμα επισημαίνεται ότι το σχέδιο νόμου φέρνει απαράδεκτους περιορισμούς και αποκλεισμούς.

Το αίτημα για απόσυρση του σχεδίου νόμου συνδιαμορφώθηκε από τις αντιπολιτευόμενες παρατάξεις και υπερψηφίστηκε από τις παρατάξεις

«Δύναμη Ζωής» (Ρένα Δούρου), «Ανεξάρτητη Αττική» (Γιάννης Σγουρός), «Λαϊκή Συσπείρωση» (Γιάννης Πρωτούλης), «Οικολογική Συμμαχία» (Γιώργος Δημητρίου), «Δημιουργία» (Θάνος Τζήμερος), «Αντικαπιταλιστική Ανατροπή» (Κώστας Τουλγαρίδης), «Ανυπότακτη Αττική» (Μαριάνα Τσίχλη), ανεξάρτητους συμβούλους αλλά και τον συνεργαζόμενο με την διοίκηση Πατούλη, Νίκο Παπαδάκη.

Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο νόμου Βορίδη προβλέπει ισχυρές πλειοψηφίες σε δημάρχους και περιφερειάρχες ενώ θα εκλέγονται με το μειοψηφικό 43% ενώ περιορίζει την εκπροσώπηση στα συλλογικά αυτοδιοικητικά όργανα μειώνοντας τον αριθμό των αιρετών.

Παράλληλα βάζει εκλογικό όριο 3% για την είσοδο παρατάξεων στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια.

Ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, αν και έχει διατυπώσει ενστάσεις κατά του σχεδίου νόμου δεν στήριξε το ψήφισμα να και χαιρέτισε την έκδοσή του.

Κατά τη συζήτηση στο Περιφερειακό συμβούλιο σχετικά με τον νέο Νόμο, σύσσωμη η αντιπολίτευση αποδέχτηκε την πρόταση του Γιάννη Σγουρού να ζητηθεί η απόσυρσή του (σχεδόν ίδια θέση είχαν όλες οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης), ώστε να γίνει σοβαρός και ουσιαστικός διάλογος με τη συμμετοχή όλων των αυτοδιοικητικών φορέων.

Το κοινό μέτωπο της αντιπολίτευσης είχε σαν κομβικά σημεία αντίθεσης με το προτεινόμενο νομοσχέδιο τα παρακάτω:

1. Την εκλογή Περιφερειάρχη ή Δημάρχου με 43% που περιορίζει την αναγκαία λαϊκή νομιμοποίηση που έδινε το 50% +1
2. Το επαχθές όριο/κόφτη του 3% το οποίο αν εφαρμοσθεί θα οδηγήσει εκτός Περιφερειακού Συμβουλίου τις 5 από τις 10 σημερινές Παρατάξεις (με χιλιάδες ψηφοφόρους)
3. Τον περιορισμό της εκπροσώπησης στο Περιφερειακό συμβούλιο των γυναικών
4. Την μείωση κατά 30% του αριθμού των περιφερειακών συμβούλων (Από 101 σε 71).

Το ψήφισμα που τέθηκε προς ψηφοφορία στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής με αίτημα την απόσυρση του νομοσχεδίου εγκρίθηκε μετά από πολύωρη συζήτηση με ψήφους 51 υπέρ ενώ μόλις 44 υπερψήφισαν το ψήφισμα που εισηγήθηκε η διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής.

Ο Γιάννης Σγουρός σχολιάζοντας το ψήφισμα του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής τόνισε ότι η κυβέρνηση οφείλει να λάβει πολύ σοβαρά υπ΄όψιν της, την πλειοψηφική κρίση του Περιφερειακού Συμβουλίου της μεγαλύτερης πληθυσμιακά περιφέρειας της χώρας και να μην προχωρήσει σε αλλαγές που υπαγορεύονται από μικροκομματικές σκοπιμότητες.

«Σουρωτήρι» και « κουρελόχαρτο»

Στην τοποθέτηση του, ο κ. Σγουρός, εξέφρασε την αντίθεσή του στο νομοσχέδιο που προωθεί η ΝΔ για την αυτοδιοίκηση, καθώς, όπως είπε, το μόνο που εξυπηρετεί είναι μικροκομματικές σκοπιμότητες.

Ο πρώην Περιφερειάρχης Αττικής εξέφρασε την οργή και την απογοήτευσή του διότι ο θεσμός της τοπικής αυτοδιοίκησης έχει γίνει απροκάλυπτα πλέον έρμαιο των διαθέσεων του εκάστοτε κόμματος που κυβερνά αφού σε κάθε εναλλαγή της εξουσίας αλλάζουν εκλογικό σύστημα, θητεία και χρόνος των εκλογών με μόνο κριτήριο το χρώμα του εκλογικού χάρτη.

Προς τούτο υπενθυμίζει ότι: ο εκλογικός νόμος έχει καταντήσει «σουρωτήρι» (από το 50%, στο 42% το 2006, μετά πάλι στο 50 % και τώρα ξανά στο 43%) και ο χρόνος της θητείας «κουρελόχαρτο» (από την 4ετή θητεία μέχρι το 2010 περάσαμε στα 3,5 χρόνια το 2011, από τα 3,5 χρόνια στην 5ετία το 2014, από την 5ετία στην 4ετία το 2019 και τώρα πάλι επανέρχεται η 5ετής θητεία).

Το μόνο που τελικά δεν αλλάζει είναι η υδροκέφαλη λειτουργία του κράτους και η γραφειοκρατία που βασανίζει τους πολίτες, τα συνεχή «ράβε ξήλωνε» στους νόμους με (ν)τροπολογίες της τελευταίας στιγμής που έχουν μετατρέψει το νομοθετικό πλαίσιο για την αυτοδιοίκηση σε «Φρανκεστάιν».

Όλες αυτές οι κομματικά ιδιοτελείς αλλαγές προσβάλλουν τη δημοκρατία μας, τονίζει ο Γιάννης Σγουρός που επιμένει στην ανάγκη συνταγματικής θωράκισης της αυτοτέλειας των αυτοδιοικητικών θεσμών.

Οι λόγοι για τους οποίους εναντιώνεται με το νομοσχέδιο της ΝΔ, όπως και αναλυτικά τους παρέθεσε στην πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της Αττικής, είναι οι εξής :

• Η θέσπιση της απλής αναλογικής στις αυτοδιοικητικές εκλογές αποτέλεσε ένα από τα πολλά λάθη του ΣΥΡΙΖΑ. Αφενός δεν βελτίωσε την εκπροσώπηση της μειοψηφίας στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια αφετέρου όξυνε το πρόβλημα των αθέμιτων συναλλαγών κάτω από το τραπέζι με τρόπαιο την κατοχή αξιωμάτων.

• Το παράδειγμα της Περιφέρειας Αττικής όπου οι υπόγειες συναλλαγές «πήραν και έδωσαν» με αντάλλαγμα θέσεις διοίκησης είναι χαρακτηριστικό.

• Το λάθος της απλής αναλογικής η κυβέρνηση της ΝΔ προσπάθησε να το αντιμετωπίσει με επιπλέον λάθη: με τη στέρηση από το περιφερειακό και το δημοτικό συμβούλιο αποφασιστικών αρμοδιοτήτων προς χάριν της ελεγχόμενης από την πλειοψηφία οικονομικής επιτροπής. Χάθηκε έτσι η δυνατότητα ουσιαστικής διαβούλευσης μιας σειράς κρίσιμων θεμάτων από τα οικεία συμβούλια, από τα σημαντικότερα, δηλαδή όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης.

• Το λάθος αυτό ολοκληρώνεται σήμερα με την πρόταση για την κατάργηση της απλής αναλογικής και την επαναφορά μιας προβληματικής παραλλαγής του εκλογικού συστήματος που ίσχυσε για μόνη και μία φορά, στις εκλογές του 2006.

Και είναι λάθος, είπε η πρόταση της κυβέρνησης :

1. Γιατί δεν απαιτείται για την εκλογή δημάρχου και περιφερειάρχη η συγκέντρωση της απόλυτης πλειοψηφίας των εκλογέων, έστω στο δεύτερο γύρο, η οποία εξασφαλίζει στο θεσμό του δημάρχου και του περιφερειάρχη ευρύτερη πολιτική νομιμοποίηση

2. Γιατί δίδει στο συνδυασμό που θα εξασφαλίσει απλώς τη σχετική πλειοψηφία το 60% των εδρών και μάλιστα ανεξάρτητα από τη διαφορά από τον δεύτερο σε σειρά, κατά παράβαση της αρχής της ισοδυναμίας της ψήφου

3. Γιατί προβλέπει αδικαιολόγητα ποσοστό 3% ως «κατώφλι» εισόδου στο δημοτικό και το περιφερειακό συμβούλιο. Το «κατώφλι» στις εκλογές δικαιολογείται από την ανάγκη ύπαρξης κυβέρνησης που θα στηρίζεται σε σταθερή πλειοψηφία.

Η ύπαρξη όμως σταθερής πλειοψηφίας με το προτεινόμενο σύστημα, όπως προαναφέρθηκε, διασφαλίζεται έτσι και αλλιώς με την απόδοση στον συνδυασμό που θα συγκεντρώσει τη σχετική πλειοψηφία του 43% της μεγάλης πλειοψηφίας των εδρών (60%). Προς τι λοιπόν το «κατώφλι»; Για να αποκλειστούν από τα συμβούλια οι μικρές παρατάξεις οι οποίες όμως εκφράζουν σε κάθε περίπτωση υπαρκτές πολιτικές δυνάμεις και χιλιάδες ψηφοφόρους… Σε βάρος της αντιπροσωπευτικότητας…

4. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τη μείωση του αριθμού των εδρών των συμβουλίων, καθιστούν ακόμη δυσκολότερη τη λειτουργία της αντιπολίτευσης. Κι αυτό γιατί η μείωση των εδρών σημαίνει περαιτέρω αριθμητική μείωση των έτσι και αλλιώς ολιγάριθμών συμβούλων που εκλέγει. Αυτό θα δυσχεράνει ακόμη περισσότερο τη συμμετοχή της μειοψηφίας στα όργανα των δήμων και των περιφερειών

5. Η επέκταση, τέλος, της αυτοδιοικητικής περιόδου από τα τέσσερα στα πέντε χρόνια ούτε λυσιτελής αποδείχθηκε για την ολοκλήρωση του έργου της εκάστοτε πλειοψηφίας, ούτε βοήθησε στη βελτίωση των αυτοδιοικητικών λειτουργιών. Γιατί λοιπόν επανέρχεται;

Συμπερασματικά τέλος, ανάφερε ο Γιάννης Σγουρός:

Το λάθος της απλής αναλογικής δεν αντιμετωπίζεται με την επαναφορά ενός επίσης αποτυχημένου πολιτικά εκλογικού συστήματος.

Αντιμετωπίζεται με την αποκατάσταση των αρμοδιοτήτων του κυριότερου θεσμικού οργάνου των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού, του δημοτικού και περιφερειακού συμβουλίου αντίστοιχα.

Αντιμετωπίζεται προπαντός με τον επανακαθορισμό των αρμοδιοτήτων του κράτους, σε επιτελικές που θα ανήκουν στην κυβέρνηση και σε εκτελεστικές που θα ανήκουν στο σύνολο τους στην τοπική αυτοδιοίκηση.

Ζητάμε από την Κυβέρνηση να αποσύρει έστω και την ύστατη στιγμή το νομοσχέδιο ώστε να γίνει σοβαρός και ουσιαστικός διάλογος με τη συμμετοχή όλων των αυτοδιοικητικών φορέων.

Διαφορετικά και η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία θα προστεθεί σε αυτές που προηγήθηκαν ως ακόμη μία κομματικά ιδιοτελής παρέμβαση με το βλέμμα στο χρώμα του αυτοδιοικητικού χάρτη και τη νομή της εξουσίας.